3 hari 2 malam di belantara (Pos Betau, Pos Lenjang, Pos Titom) – Bhg 1

NOTA:

Catatan ini  mengenai program ziarah dakwah ke perkampungan orang asli di Kuala Lipis pada  bulan November 2016, anjuran AMAL 4×4, sebuah NGO Islam yang mana aku adalah ahlinya. Kami melawat Pos Betau, Pos Lenjang, Pos Titom di Kuala Lipis, Pahang. Catatan ini dipecahkan kpd 2 bahagian.

Part 1: KL – Ringlet – Pos Betau – Pos Lenjang

Kami bergerak dari port Amal 4×4 di Paya Jaras Sungai Buloh 10 malam  dengan 7 buah kenderaan pacuan 4 roda. 5 buah kenderaan lagi menunggu di Tol Rawang dan 7 buah lagi menanti di Tol Tapah.

Dari Tapah kami menuju ke Ringlet Cameron Highland. Jarak 60km itu seolah-olah 120 km kerana jalan berliku umpama ular dipalu. Kami diselimuti kegelapan malam (amboi bersastera pulak aku …) dari semua sudut  — kiri dan kanan dan atas dan bawah. Drebar saat itu ialah Haji Halim. Dia yang memandu menghayati sunyi dan gelap malam. Aku selaku co-pilot dan 2 orang penumpang di belakang di ayun mimpi indah. Aku dah tune Kool FM sejak dari KL lagi untuk menemani sepanjang perjalanan ini. Siaran itu hilang bilamana mendaki ke Ringlet diganti oleh Klasik FM. Apa pun tak kisah, asalkan keluar bunyi dari speaker Pajeroku membunuh rasa mengantuk. Bila semua siaran tak dapat dikesan, aku cucuk pendrive yang aku dah upload dengan pelbagai lagu dalam dan luar negara dan ayat-ayat Quran ke dalam port USB dalam keretaku.

Kami sampai di Ringlet jam 3 pagi dan bermalam di Masjid Annur. Kawasan parking kereta masjid itu agak sempit sebab terletak di puncak bukit dan jalan naik agak curam melalui kawasan perumahan. Cuaca sejuk menjunam turun sehingga 18 C dari 28 C semasa kami di Tapah.

Masjid Annur di pekan Ringlet, Cameron Highland.

Kami tidur sekejap di masjid itu sementara menanti azan Subuh berkumandang. Selesai solat Subuh ada satu kumpulan menyediakan sarapan dari bonet belakang Ford Ranger dan kami pun tumpang sekali. Roti dengan sardin dan kaya dan kopi panas 3 dalam 1.  Satu kumpulan budak U yang ikut serta sempat goreng mee dan masak nasi lemak menggunakan kemudahan dapur masjid. Apalagi tumpang sekakilah jawabnya. Bukan saja kami yang tumpang, yang lain pun serupa saja.

Antara 4×4 yang ikut serta

Aku dan pekan Ringlet di background. Sejuk tak gilerr.

Memunggah barang sumbangan di Masjid Annur di pekan Ringlet

Beratur untuk bergerak ke Pos Betau dari pekan Ringlet

Lebih kurang 20 kereta pacuan roda memenuhi ruang parking masjid pagi itu. Bukan semuanya dari KL / Selangor. Ada yang dari Ipoh dan utara.

Selepas sarapan dan mengisi petrol di stesen Shell berdekatan  kami berangkat ke Pos Betau. Pemanduan atas jalan bertar dari pekan Ringlet menuju ke Sungai Koyan sejauh 60 km adalah perjalanan biasa tanpa thrill  langsung. Pos Betau memang berdekatan dengan jalan utama Sg Koyan – Ringlet, rumah mereka pun tiada banyak beza dengan rumah orang Melayu di kampung pendalaman. Terdapat sebuah surau dibina kerajaan di sini. Surau Al Falah. Mengikut seorang penduduk Islam di sini (Maaf nama tak ingat walaupun dia ada sebut) aktiviti surau termasuk solat berjemaah lima waktu tak berapa nak hidup. Surau pun tidak dijaga sempurna. Tandas rosak. Rumput panjang. Ustaz yang ditugaskan KOA pun jarang datang.

Hj Halim memasuki Surau Al Falah yang tidak berapa berjaya, tidak seperti namanya – Al Falah.

Pelajar universiti tempatan diberi tugasan di Pos Betau, Kuala Lipis.

Sebuah rumah di Pos Betau, Kuala Lipis

Meninggalkan Pos Betau menuju Pos Lenjang ikut jalan dalam.

Di Pos Betau, pelajar UPM dan DRB Hicom University yang kami tolong angkut dengan powil kami menjalankan bancian dari rumah ke rumah. Aku difahamkan depa buat survey pasal pendidikan di kalangan masyarakat orang asli. DRB Hicom university? Mungkin hangpa tak pernah dengar nama universiti ni. Dimaafkan. Sebab aku pun tak pernah dengar hehe. Sebabnya universiti ini baru ditubuhkan. Nama penuhnya university automotif. Terletak di Shah Alam. Misinya melahirkan tenaga kerja terlatih untuk industri automotif tanah air iaitu Malaysiaku yang tercinta. Wow patriotiknya aku harini. (BTW jangan lupa turun BERSIH5.0 pada 19 November ni. Iklan sikit hehe.)

OK back to the trip. Tersasul sekejap tadi.

Dari Pos Betau kami ikut jalan dalam menuju Pos Lenjang. Jalan mashaallah macam naik kuda. 80% jalan tanah merah serselut. Naik bukit turun bukit. Kalau diamati sebahagian stretch memang jalan bertar yang sangat nipis yang mudah berlubang terutamanya bila hari hujan. Terpaksa membrek bila masuk lopak air sebab tak tahu kedalaman lopak. Kalau cetek OKlah. Ada yang dalam meyebabkan kereta senget dan tidak stabil. Aku terpaksa engage gear four-wheel demi keselamatan. Gear 4H sudah mencukupi utk terrain seperti ini. Pendakian pun tak securam mana.

3 jam kemudian kami sampai ke Pos Lenjang. Letih dan lesu. Dan lapar. Semua ada. Alhamdulillah tiada kereta yang tersangkut.

Team memasak diketuai Abang Bun dan Chor memulakan tugasan mereka di dewan sebelah padang bola. Menu hari ini ialah sup daging lembu dengan air asam dihidang bersama nasi panas. Aku melihat mereka menyediakan air asam. Tomato dan cili merah dihiris nipis kemudian digaul dengan kerisik, belacan, kicap dan garam. Bila dicicah dengan daging rebus, wow seperti dunia ana yang punya!!! Tapi sayang daging lembu agak liat. Kalau dibiar atas api setengah jam lagi, perfect!!! Tapi dalam keadaan begini — lapar dan tak banyak pilihan – semuanya bereh boh.  Di padang bola, pertandingan bolasepak antara kampung atau pos sedang berjalan, bermula dengan bola sepak wanita. Hujan renyai renyai mula turun dan semakin lebat. WAlaupun hujan turun, kami terpaksa mengangkat air dalam baldi untuk tujuan memasak dari anak sungai berhampiran. Tiada air paip dalam dewan itu, walaupun paip ada.

Kebetulan ada pertandingan bolasepak penduduk kampung pada hari ketibaan kami di Pos Lenjang.

Menu tengahari kami ialah air asam dan sup daging dimakan dengan nasi putih. Dap dap dap, kata Zara.

Budak perempuan sama naik dengan budak lelaki main bola sepak di Pos Lenjang.

Makanan untuk orang kampung kami bungkus dalam plastik dan mereka beratur untuk mengambilnya. Setiap set makanan mereka mengandungi nasi putih, sup daging dan air asam. Nasi tidak dicampur dengan sup dan air asam. Habis hampir 200 pek makanan tengahari diedarkan. Untung bisnes hari ini hehe. Memang betul makanan dan sukan alat perpaduan. Macam itulah menu kami bila masuk kampung orang asli. Satu menu utama, satu sayur dan nasi putih. Semasa di Pos Tuel GuaMusang awal tahun ini, Abang Bun masak kari ayam dengan ubi kentang. Rahsia makan sedap (bukan masak sedap) ialah makan bila lapar dan makanan itu sedikit. Insyallah memang sedap dan licin. Makanan seperti itu memang mewah untuk orang asli yang rata rata makan ubi kayu rebus ganti nasi jika kehabisan beras. Diet mereka memang sihat sebab banyak fiber. Diet ala palaeolithic gitu.. Macam cavemen di zaman batu. Orang bandarlah seperti kami yang merosakkan gaya hidup anak anak mereka dengan memperkenalkan mee segera, Coke, kicap dan jajan dalam diet mereka. Sebab itu warga emas di kalangan mereka masih nampak muda, kuat dan sihat berbanding orang pencen di KL.

Hujan mula turun. Permainan bolasepak liga pos-pos sekitar terus berlangsung dalam hujan. Budak budak lelaki dan perempuan sama naik.  Lepas makan dan berkemas kami bergerak ke Pos Titom dan akan bermalam di tepi sungai di sana.

Tunggu posting berikutnya. Part 2 coming soon.

Posted in Offroad 4x4, Travel | Tagged , , | Leave a comment

These Are The 10 Unfriendliest Countries For Expats

https://www.yahoo.com/news/these-are-the-10-unfriendliest-countries-1506436975321142.html

These Are The 10 Unfriendliest Countries For Expats

Posted in Uncategorized | Leave a comment

TRUE STORY : I was stranded in the wilderness for nine days

Experience: I was stranded in the wilderness for nine days

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/aug/12/stranded-in-wilderness-arizona-nine-days?CMP=Share_AndroidApp_WordPress

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Tips masuk hutan

DSC_1353-Jerangkang-resize

1. Lumut Taik Kera.

Kalau kita jalan diwaktu malam, terutama di hutan padat dekat dgn air terjun atau sungai (mcm kes saya kat Janda Baik), bila kita jalan dalam gelap, kita akan nampak ada benda2 bercahaya warna hijau..ala2 benda yg pendarcahaya. Benda yg bercahaya tu ialah lumut taik kera, bila siang tak nampak apa2, bila malam dia akan keluarkan cahaya walaupun dgn skit bantuan cahaya dr bulan bintang. Yg bestnya, lumut ni hanya tumbuh didenai (laluan binatang atau orang), so kalau sesat..ikut je laluan ni diwaktu malam, insyaAllah..tak langgar pokok.

2. Ular tedung.

Kalau terserempak dgn ular masa dlm hutan, jangan buat gerakan mengejut..stay still dan undur balik. Ular tedung tak mematuk bila kepala dia tengah kembang penuh, sebaliknya akan mematuk bila kepala dia kembang separuh je. Oleh tu, kita acah2 bagi ular tu kembang penuh dgn ranting kayu dan berundur2 pelan2. – belajar dr orang asli.

3. Kera / lutong dan spesis yg sama.

Spesis kera takkan lari bila kita libas dgn sebatang ranting kayu, in fact dia leih lincah dr gerakan ranting kita. Utk halau kera, patahkan pokok renek dgn daun dan ranting yg mengembang..dan hayunkan kat kera tu..baru lari (rasionalnya, ranting + daun yg kembang tu nampak lagi besar dr sebatang ranting) – belajar dr askar.

4. Harimau. kalau mancing dlm hutan, sedang dlm hutan tu bunyi penuh dgn unggas serangga, tetiba hutan tu jadik sunyi sepi, biasanya ada haiwan menghendap..terutamanya harimau, harimau akar dan beruang. Selepas hutan jadi ‘diam’, kemudian disusuli dgn bau hamis..confirm harimau..hehehe..apa lagi, bagi letup satu mercun bola la.. – belajar dr orang asli.

5. Beruang madu.

Hutan paya kat Malaysia banyak beruang madu (yg kecik tu, sekerat pinggan dgn dada kaler oren),kalau terserempak, kita yg perlu menjerit dan buat seperti nak kejar, automatik beruang tu akan lari. – belajar dr orang asli.

6. Kepala air.

Kalo khemah kat tepi sungai, jangan buat khemah kat tepi air, buat dibahagian /kawasan yg pokok2nya besar. Tandakan satu batu yg besar, kalo tengah malam batu tu hilang, maknanya air tengah naik la tu..- belajar dgn kaki pancing.

7. Tanda-tanda kepala air.

Kalo hujan kat hulu, biasanya akan ada kepala air (air naik dr dlm perbezaan paras 5 kaki tak sampai 10 minit). Tanda2 lain yg kita perlu tengok ialah kehadiran buih2 putih kat tempat tak berbuih (klu kat tempat air jatuh for sure ada buih)..maksud saya kat tempat air mengalir biasa, tetiba ada buih2 halus timbul. Tu tandanya arus bawah lagi laju dr arus atas. pastu, akan ada daun basah hanyut, then barulah ada perubahan warna air, dr jernih ke warna oren, coklat dll. Biasanya perubahan ni sekejap saja, dalam 5-6 minit sebelum arus besar datang (kepala air)..sama kes kat Dam Chamang, bentong..saya dah kena. Tambah skit, kalo kepala air datang, bunyi air lebih kuat dr biasa, dr kejauhan dah dengar.

8. Nak masak air.

Jangan amik air kat tepi sungai, amik kat tengah sungai atau tempat yg mengalir deras. Rationalnya, tikus, rusa, kancil, babi dll kencing kat tepi sungai, arus akan tolak air kencing tu ke tebing. So, amik yg tengah2. – belajar ngan askar.

9. Binatang besar.

Kera atau monyet akan lari dan buat bising bila ada bahaya i.e harimau, gajah, badak, seladang dll. Kalau dr jauh dengar bunyi kera dl buat bising..tentu ada binatang besar tengah lalu. – belajar dgn orang asli.

10. Makan makanan yg dimasak i.e ikan bakar dll.

Semasa kat hutan, kami mesti makan sampai habis dan hanyutkan / tanam lebihan makanan sebab bau makanan ni akan menarik perhatian beruang, kera, gajah utk datang bertandang. – ni belajar ngan kaki pancing lain.

11. Buat semua perkara sebelum jam 5.00 petang.

Biasanya, bila kami kat hutan, kami akan selesaikan semua urusan (masak, mandi, basuh dll) sebelum jam 5.00 petang. Sebab, dlm pukul 5.00 lebih, hutan dah gelap disebabkan oleh kanopi pokok dan kecondongan matahari. – belajar dr pengalaman.

12. Hutan yg bising dgn bunyi unggas lebih baik di waktu malam drpd hutan yg sunyi sepi. Bila hutan sepi, mesti ada apa2 yg tak kena. – orang asli.

Ok, masuk bab amalan bukak khemah (Rule and system dia la..bukan amalan yg spritual ni..).

1. Cari kanopi yg masih hijau.

Bila dah tentukan nak khemah, dongak ke atas, cari pokok muda dan kanopi (rimbunan daun) yg masih hijau..so, risiko kena hempap ranting dahan bila angin kuat rendah.

2. Ketinggian dr paras air.

Bila dah tentukan mana bahagian yg lapang nak dibuat, tentukan ketinggian khemah sekurang2 4 kaki dr aras air sungai, kalau landai..jangan buat khemah kat situ, biasanya kawasan landai, akan ada banyak pokok2 rendah dan renek mcm pokok senduduk dll..tu tandanya air selalu naik kat kawasan tu. Cari kat kawasan yg pokoknya besar2.

3. Tentukan laluan / denai didalam radius kawasan 20 meter dr khemah.

Jangan buat khemah didalam laluan denai, sebab laluan denai bukan utk manusia sahaja, ianya adalah laluan binatang lain jugak. kang seladang tumpang tidur.

4. Bersihkan lantai tapak perkhemahan drpada daun dan pokok2 renek (potong je pokok2 kecik ni,kang dia tumbuh balik). Pakai je ranting pokok2, sapu sampai nampak tanah dan takdak daun, so, risiko terkena sengat lipan, kala jengking dll tu kurang skit.

5. Dah ready, baru tabur karbaid kaler kuning tu.

6. Kalau pakai khemah jenis igloo atau T shape, pasang khemah kat secara menghadap /berhadapan dan unggun api kat tengah.

7. Dlm nyalaan unggun api tu, standby dgn beberapa batang kayu panjang. Kalo boleh, sesuai dgn jumlah orang yg pergi camping tu. Bila ada bahaya, perimeter diceroboh, apa lagi..capai la kayu yg ada api ni sebagai senjata, parang pisau..binatang tak takut. Api? confirm depa lari..

8. Kalo ikut pengalaman saya, kami memang buat perimeter, risau gak kot2 binatang datang (beruang terutamanya) datang ke khemah sebab bau masakan kami. Kami suka buat pagar dgn tali tangsi disambing dgn loceng, terlanggar je tali tu, loceng akan bunyi.

Kredit: Segamat Outdoor World

Posted in Offroad 4x4 | Tagged , | Leave a comment

Amal 4×4 – ziarah dakwah pendalaman

image

Posted in Uncategorized | Tagged | Leave a comment