life is short. do first thing first.

PENGALAMAN NAIK KERETA API INDONESIA (KAI) LALUAN JAKARTA –> BANDUNG. (PART 04/10)

KAI ialah singkatan kepada KERETA API INDONESIA, seperti KTMB di Malaysia. Keretapi menjadi mode pengangkutan awam paling awal di Pulau Jawa. Kota Jakarta mempunyai jaringan laluan keretapi yang komprehensif. Lihat peta dalam gambar.

Hari ke 2 kami naik keretapi dari Stesiun Gambir di tengah kota Jakarta menuju kota Bandung. Perjalanan mengambil masa sekitar hampir 3 jam. Tren ini singgah di 3 stesen di sebelum tiba di Bandung. Nama servis antara Jakarta dan Bandung ini ialah KA Argo Parahyangan dilengkapi dengan kafe dan musolla. Perjalanan lancar, nyaman dan tidak bising.

Stasiun Gambir di Jakarta. Jom naik KAI.

Lebih banyak imej dalm link di bawah:

https://www.facebook.com/bumisepi/posts/pfbid036mrJw1t6m6Un7yPiJzieSLerFxPjmzmwhpTsiyE5jqmw4e24swi3S31KmpdYzuRl

Kalau hangpa segan nak pi kafe di gerabak hujung tu, boleh je pesan makanan dan minuman dari train stewardess aka pelayan yang menolak troli makanan sepanjang aisle. Macam atas penerbangan Air Asia. No difference. Bakso dan nasi goreng memang popular dan cepat habis. Bayaran tunai diterima.

Tiket satu hala kelas ekonomi bermula dari Rp 150,000. Simpan tiket tren sebab konduktor akan datang periksa tiket. Hangpa boleh tempah tiket KAI di www.kai.id

View menarik sepanjang perjalanan. Sawah subur menghijau dan ladang teh dan buah-buahan. Dikelilingi gunung-ganang. Tren akan melalui beberapa terowong dan jambatan panjang sebelum tiba di Bandung. Standby kamera hangpa tau!

Lihat klip video semasa tren bergerak dlm link di bawah:

https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=476&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fbumisepi%2Fvideos%2F1565625713925080%2F&show_text=false&width=267&t=0

Previous

KOTA JAKARTA YANG SEMAKIN TENGGELAM (Part 03/10)

Next

2 MALAM DI KOTA BANDUNG. (PART 05/10)

2 Comments

  1. Azmi

    Bisa pre order makanan dlm Argo ?ada website ?

  2. saya rasa tak bisa pre-order. choice limited. makan saja apa yang available di kafenya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén