Surau atau musholla (prayer room) sangat mudah ditemui di sekitar Hatyai termasuklah di floating market ini.
Hatyai is food-haven for healthy normal people.

Jawapannya mudah saja. Baca sampai habih.

Sebelum tu kita study sejarah sikit.

Wilayah-wilayah selatan (southern provinces) Thailand asalnya adalah sebahagian dari kerajaan Islam Kedah. Pada tahun 1909 penjajah British berpakat dengan kerajaan Siam meletakkan wilayah2 ini di bawah Siam dengan melukis semula peta sempadan Malaysia / Thailand seperti yang kita lihat sekarang. Penduduk wilayah2 ini 90% adalah Muslim pada asalnya. Kerajaan Siam kemudiannya membawa masuk ramai penduduk Thai berugama Buddha dari wilayah utara ke wilayah selatan untuk menseimbangkan taburan penduduk. Nama-nama asal wilayah2 selatan adalah nama Melayu seperti Narathiwat (Menara), Yala (Jala), Satun (Setol), Songkhla (Senggora), Pattani (Petani) dan banyak lagi.

Pengaruh Melayu dan Islam di kawasan ini boleh dilihat dengan jelas. Perempuan dewasa dan murid-murid sekolah memakai tudung menutup aurat adalah pemandangan biasa. Makanan halal sangat mudah didapati termasuklah di kawasan pelancong seperti floating market di mana hampir kesemuanya perempuan Islam bertudung menjual makanan dari dalam sampan. Sama juga dengan ASEAN night market. Surau dan masjid pun banyak. Syiar Islam dapat dilihat di bandar ini, bagi mereka yang ingin melihat.

Itulah antara sebab orang Malaysia suka pi Hatyai. Orang Hatyai adalah saudara-saudara seugama kita. Budaya, bahasa, pakaian dan makanan mereka sama atau hampir sama dg kita. Nak solat mudah. Surau / masjid banyak. Imigresen Thailand di pekan Danok pon ada surau. Kami berenti solat subuh di situ.

Nak makan pun cukup mudah. Makanan halal everywhere.

Sebab-sebab lain.

Visa free. Hanya perlu passport (Bukan macam Australia/Amerika kena pi interview di kedutaan bagai.)

In short, Hatyai adalah Muslim territory. Pergilah bermusafir ke sana tanya khabar hal ehwal saudara-saudara Islam kita di sana sambil membangun ekonomi mereka.

Setiap tempat tarikan pelancong dipenuh bas dan kereta bernombor plet Malaysia.

Terengganu.

Kelantan.

Kedah.

Perak.

Itulah sedikit cerita pasal Hatyai di wilayah Songkhla, Thailand yang sempat aku lawati satu weekend di bulan Februari 2023.

Cerita lanjut di sini:

https://www.facebook.com/bumisepi/posts/pfbid02doBzPMbca5ixLNxAta4LshQPS2NZE8jfazhyni1nmcJsNjcm7NoyWihc4VBjzt1fl