Assalamualaikum dan salam PKP kepada semua.

Hari Raya kedua 1442. Siap juga posting ini. Alhamdulillah. Ada juga hikmah PKP ni.

NOTA: Ini adalah bahagian ke 8 dalam siri kembara ke negara-negara Balkan. Posting lepas kita melawat Trebinje sebuah bandar paling selatan dalam negara Bosnia. Kali ini kita sampai di Mostar. Tetapi sebelum itu, kita singgah di Blagaj untuk makan tengahari dan solat jamak/qasar Zuhur/Asar.

Hujan masih turun bila kami sampai di kampung Blagaj, dipinggir bandar Mostar.

Sungai Buna di kampong Blagaj ketika hujan lebat.
Restoran tenggelam bila air sungai pasang di Blagaj, Bosnia
Menikmati ikan goreng tak tau nama apa di Blagaj, Bosnia

Pelancong yang melawat Mostar wajib singgah di Blagaj sebab pemandangan yang memukau. Ada air terjun. Ada sungai yang airnya jernih dan mengalir laju apatah lagi waktu hujan lebat seperti hari ini. Ada gua bawah gunung yang tak diketahui di mana berakhirnya. Dan yang paling best ada madrasah atau perkampungan ahli Sufi Derwish atau dikenali sebagai Tekija Blagaj. Rugi kalau tak singgah sini.

Selamat datang ke madrasah geng ahli saufi Derwish di Blagaj.
Madrasah ini 2 tingkat bangunan batu, dibelakangnya ada gunung, ditepinya sungai mengalir deras dari bawah gunung.
Semua kemudahan asas ada di sini.
Tekija Blagaj menerima pelawat yang bukan sedikit saban hari. Hamya 12 km dari bandar Mostar di Bosnia.
Air terjun Blagaj kelihatan dari tingkat 2 madrasah.
Kedai cenderahati di sepanjang laluan pejalan kaki dari parking lot ke sini.

Berada di tenggara Mostar, Tekija Blagaj adalah pusat sufi Derwish yang dibina di zaman kerajaan Uthmaniyyah kira-kira 500 tahun lalu. Sapa jiwa selalu gelisah boleh mai sini — amat mendamaikan.

Diiktiraf sebagai binaan warisan kebangsaan negara itu, bangunan dua tingkat dengan seni bina Uthmaniyyah dan Mediteranean ini menempatkan surau, makam dan ruang kuliah. Dari tingkat atas boleh nampak air sungai Buna yang mengalir deras dari bawah gua.

Tekan link ini untuk klip video sungai Buna di Blagaj.

Menikmati keenakan air sungai yang dihidangkan di restoran di tepi Sungai Buna itu, tentu pengalaman tidak dapat dilupakan.

Restoran yang agak over-priced di tebing Syngai Buna di Blagaj, Bosnia.
Air sungai Buna mengalir dari dalam gua misteri itu.
Air sungai Buna di Blagaj.
Dua orang pelancong dari Malaysia di Blagaj, Bosnia.
Saya sudah sampai Bosnia. Hangpa bila lagi?
Pemandangan sebuah kampung di Blagaj dekat Mostar, Bosnia.

Menurut cerita penduduk tempatan ketika Perang Bosnia, inilah shelter paling selamat. Penduduk berlindung di bangunan itu dan dengan kuasa Allah tiada satu peluru pun hinggap di dinding pusat itu walaupun bedilan peluru tanpa henti daripada pihak musuh.

Di zaman Uthmaniyyah, pusat ini digunakan sebagai pusat ibadah oleh para sufi.

Golongan sufi adalah umat Islam yang mengikut aliran tasawuf, yang meninggalkan kemewahan duniawi dan mementingkan kehidupan akhirat. Siang hari para sufi bekerja sebagai petani atau penggembala kambing, malam pula dipenuhi dengan  majlis zikir. Sehingga kini setiap hujung minggu, majlis zikir masih diadakan.

Ada golongan sufi yang extreme — sangat taksub kepada guru mereka dan melakukan perkara-perkara bidaah seperti menyembah kubur tok-tok guru mereka yang semuanya bertentangan dengan sunnah Nabi SAW.