Salam Ramadan.

Semoga sihat sejahtera semua di bulan penuh barakah ini. Umur meningkat tapi amalan masih mendatar. Gunakan Ramadan ini all-out untuk tambah amal dan menggemukkan akaun pahala kita.

Baru-baru ini semasa berkhemah di Pos Lemoi Cameron Highlands. Sempat catch-up dengan sahabat campers dan lahirlah posting ini. Tips pasang flysheet.

1. Selalunya flysheet yg biasa dijual di kedai hardware berwarna oren dan biru. Masa nak pasang, pastikan yg berwarna cerah mengadap ke atas spt dlm gambar.

Tujuannya supaya kotoran dpt dibersih segera. Dan benda merayap yg merbahaya spt ular dan lipan dan kala jengking dpt dikesan dg cepat dan selamat.

Bahagian warna biru utk protect kita dari elements samada tanah dan panas matahari atau hujan.

Pastikan bahagian flysheet yang berwarna cerah di atas, demi keselamatan diri.

2. Lokasi nak pasang flysheet juga penting.. Cari terrain yang rata supaya bila tidur atau duduk tidak bergolek turun. Silap haribulan tergolek turun ke sungai. Untuk flysheet yang saiz besar cari 2 batang pokok sebagai tiang pemegang flysheet. Ikat tali merentasi 2 batang pokok itu. Guna tali ini sebagai tempat sangkut flysheet. Untuk flysheet bersaiz kecil guna tiang (poles) yang diberi atau buat tiang sendiri dengan batang pokok. Pasang seperti dalam gambar,

Batang pokok yang berdekatan boleh digunakan sebagai tiang untuk gantung flysheet.

Selamat berkhemah. Sesiapa berminat dg aktiviti off-road boleh email saya atau contact saya di FB: bumisepi. Projek akan datang pada 29-30 Jun 2019. Program ziarah dakwah ke Pos Hau, Gua Musang, Kelantan.

#kelabamal4x4 

#bumisepi