Northampton ialah sebuah bandar ke utara kota London. Hampir 2 jam perjalanan kalau naik bas National Express dari London Victoria Coach Station. Bandar ini tiada pasukan bolasepak yang bertanding dalam EPL jadi tak sepopular sepupunya Southampton atau Leicester.

Banyak masjid di sini sebab ramai penduduk Islam di sini. Antara yang sempat saya lawati ialah Northampton Central Mosque yang terletak di Abington Avenue. Kalau berjalan kaki dari pusat bandar Northampton (kawasan sekitar Market Square atau Grosvenor shopping mall), ia mengambil masa lebih kurang 30 minit jugak. Berpeluh jugaklah tapi aku berjalan dalam musim sejuk (Januari 2017) so tak rasa sangatlah.  Market Square ialah kawasan lapang di antara bangunan kedai-kedai ternama di mana sayur dan buah-buahan segar dijual di gerai gerai. Macam pasar tani kitalah.

Sepanjang Kettering Road sebelum simpang ke Abington Road banyak kedai menjual barangan halal kepunyaan Pakistani dan Indian. Termasuklah daging halal yang disejuk beku. Halal food no problem di sini.

Northampton Central Mosque terletak hampir 30 minit berkalan kaki dari pusat bandar Northampton.

Jemaah pelbagai origin khusyuk mendengar tazkirah Jumaat.

Masjid ini dimakmurkan oleh kebanyakan orang Bangladeshi. Khutbah disampaikan dalam Bahasa Arab 100%. Khutbah Jumaat memang ringkas tetapi cukup syarat-syarat sahnya. Yang panjang ialah tazkirah pra Jumaat yang disampaikan dalam Bahasa Inggeris diselangseli dengan Urdu.

So kalau anda tersampai ke bandar ini, singgahlah sebentar di Northampton Central Mosque di Abington Avenue.