Mencari masjid dan makanan halal di Amsterdam / Mosque and halal food in Amsterdam

Kembara ini membawa aku ke Amsterdam di negara Belanda, juga dikenali sebagai Holland atau Netherlands. Orang Belanda dipanggil Dutch. Seingat aku masa belajar sejarah di sekolah menengah, Belanda pernah menyerang Melaka dan menakluki Tanah Melayu dari tahun 1641 sampailah …. (maap tak ingat)  dan selepas itu British mengambil alih. Sebelum Belanda, Portugis menyerang Melaka pada tahu 1511 di ketuai oleh Alfonso de Albuquerque.

Keunikan Amsterdam terusan-terusannya (canals). Sangat bersih dan sangat hidup dengan aktiviti. Ada penduduk Amsterdam tinggal dalam  rumah atas bot yang ditambat ke tebing terusan.

Seperti London dan Paris, Amsterdam juga mempunyai komuniti Islam yang besar. Pelancong yang mahu berjalan jalan di Eropah selalunya melawat 3 kota tersohor ini. Mungkin 4 kota, jika dicampur Brussel. Jarak antara kota-kota ini tidaklah terlalu jauh, boleh naik bas atau tren saja. Kami menaiki bas Eurolines dari stesen bas Victoria di London, menuju ke Paris dan seterusnya menuju ke Amsterdam.  Memang satu pengalaman yang menarik menaiki bas menyeberangi English Channel. Masa pergi Paris bas naik feri. Masa balik ke London bas naik tren yang melalui terowong bawah laut yang terkenal itu (Chunnel). Insyallah kalau aku rajin, akan ada posting mengenai pengalaman ini.

MASJID

Posting ini mengenai sebuah masjid di Amsterdam yang sempat aku singgah pada bulan Februari 2017. Masjid Al Fatih namanya.

Ini adalah pintu masuk ke masjid Fatih di Amsterdam.

Masjid Fatih tidak jauh dari Anne Frank House yang menjadi tumpuan pelancong di kota Amsterdam. Imej menunjukkan pelancong berbaris untuk membeli tiket melawat Anne Grank House. Siapakah Anne Frank ini, tanyalah En Google.

Masjid ini terletak di jalan utama yang dilewati tram. Aku menaiki tram dari Amsterdam Centraal untuk sampai ke sini, mengambil masa 15-20 minit dengan tram. Tram merupakan sistem pengangkutan awam di Amsterdam sangat convenient dan murah. Tram berkongsi jalan yang sama dengan kereta dan bas. Tetapi aku lihat penduduk Amsterdam memang suka menaiki basikal, lelaki dan perempuan, tua dan muda. Ada laluan khas untuk basikal.

Rata-rata jemaah masjid ini adalah orang-orang Turki.

Page 1 of 4 | Next page