life is short. do first thing first.

Mencari masjid dan makanan halal di Amsterdam / Mosque and halal food in Amsterdam

Kembara ini membawa aku ke Amsterdam di negara Belanda, juga dikenali sebagai Holland atau Netherlands. Orang Belanda dipanggil Dutch. Seingat aku masa belajar sejarah di sekolah menengah, Belanda pernah menyerang Melaka dan menakluki Tanah Melayu dari tahun 1641 sampailah …. (maap tak ingat)  dan selepas itu British mengambil alih. Sebelum Belanda, Portugis menyerang Melaka pada tahu 1511 di ketuai oleh Alfonso de Albuquerque.

Keunikan Amsterdam terusan-terusannya (canals). Sangat bersih dan sangat hidup dengan aktiviti. Ada penduduk Amsterdam tinggal dalam  rumah atas bot yang ditambat ke tebing terusan.

Seperti London dan Paris, Amsterdam juga mempunyai komuniti Islam yang besar. Pelancong yang mahu berjalan jalan di Eropah selalunya melawat 3 kota tersohor ini. Mungkin 4 kota, jika dicampur Brussel. Jarak antara kota-kota ini tidaklah terlalu jauh, boleh naik bas atau tren saja. Kami menaiki bas Eurolines dari stesen bas Victoria di London, menuju ke Paris dan seterusnya menuju ke Amsterdam.  Memang satu pengalaman yang menarik menaiki bas menyeberangi English Channel. Masa pergi Paris bas naik feri. Masa balik ke London bas naik tren yang melalui terowong bawah laut yang terkenal itu (Chunnel). Insyallah kalau aku rajin, akan ada posting mengenai pengalaman ini.

MASJID

Posting ini mengenai sebuah masjid di Amsterdam yang sempat aku singgah pada bulan Februari 2017. Masjid Al Fatih namanya.

Ini adalah pintu masuk ke masjid Fatih di Amsterdam.

Masjid Fatih tidak jauh dari Anne Frank House yang menjadi tumpuan pelancong di kota Amsterdam. Imej menunjukkan pelancong berbaris untuk membeli tiket melawat Anne Grank House. Siapakah Anne Frank ini, tanyalah En Google.

Masjid ini terletak di jalan utama yang dilewati tram. Aku menaiki tram dari Amsterdam Centraal untuk sampai ke sini, mengambil masa 15-20 minit dengan tram. Tram merupakan sistem pengangkutan awam di Amsterdam sangat convenient dan murah. Tram berkongsi jalan yang sama dengan kereta dan bas. Tetapi aku lihat penduduk Amsterdam memang suka menaiki basikal, lelaki dan perempuan, tua dan muda. Ada laluan khas untuk basikal.

Rata-rata jemaah masjid ini adalah orang-orang Turki.

Tram di kota Amsterdam. Penduduknya berbasikal di lorong basikal yang disediakan. Bangunan belakang ialah Madame Tussaud.

MAKANAN HALAL

Terdapat sebuah restoran halal di sebelah masjid. Juga ada sebuah lagi di seberang jalan, kebanyakannya menjual kebab, shawarma, grill dan makanan Timur Tengah.

Semasa berjalan menuju Amsterdam Sentraal untuk menaiki tren ke Amsterdam Arena (tempat kami menginap), aku singgah di dataran berhadapan Madame Tussauds, melihat dan merakam gelagat manusia yang bergambar dan memberi burung makan, kebanyakannya pelancong. Cuaca yang sejuk 2-3 Celcius diiringi angin kutub menyebabkan aku tak tahan lama duduk di kawasan terbuka. Aku berlari masuk ke muzium Ripley sebab tak tahan sejuk. Aku tak beli tiket masuk jadi aku berlegar di tingkat bawah saja. Di sini gratis. Di hadapan muzium di seberang jalan ini ada Nationaal Monument dan sebuah pusat membeli belah yang vogue iaitu  de Bijenkorf. Jalan ke depan sikit (dari muzium Ripley’s, aku singgah di sebuah makanan segera halal, Wok To Go. Ada logo halal di kaunter pesanan. Jalan depan lagi aku terjumpa Wok To Walk.

Incredible Hulk di muzium Ripley.

Restoran halal wok to go berdekatan Madame Tussauds di Amsterdam

Ada satu lagi restoran halal yang kami singgah yang berdekatan hotel aku menginap di Amsterdam Arena. Restoran ini menjual masakan Indonesia yang agak pedas. Tempe, tauhu, kacang panjang goreng dan sambal goreng dan lain lain. Lihat gambar di bawah. Sebenarnya pengaruh Indonesia terutamanya dalam bidang masakan memang kelihatan di Belanda. Maklumlah Indonesia adalah bekas jajahan Belanda.

Wow sedapnya. Lama tak rasa sambal pedas. Syahirah dan sepupunya Nadirah sedang menikmati hidangan di Amsterdam Arena.

Previous

Mencari masjid di Paris / Mosque in Paris

Next

Here’s What Happens After You Die

2 Comments

  1. Abu muadz

    Restoran adik maniss?

  2. Sorry bro. No adik maniss in amsterdam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén