Seperti London, Paris ialah pusat tumpuan umat Islam di Eropah. Terdapat puluhan mungkin ratusan masjid termasuk musolla dan pusat Islam (Islamic center) di kota Paris. Jika di London ada Oxford Street di Paris ada Champs de Elysees, sebatang jalanraya yang wajib singgah jika anda mengembara ke Paris.

Salah satu rumah Allah yang terbesar ialah Masjid Grand (Grande Mosquee de Paris). Masjid ini agak hampir dengan Notre Dame Cathedral, satu lagi tempat tarikan pelancong di Paris.

Aku ke kota ini awal tahun 2017, dan sempat singgah di masjid ini buat kali ke 2. Kali pertama 2014.

Bagaimana untuk sampai ke masjid ini?

Ambil metro line 7 dan turun di stesen Place Monge. Dari stesen ini aku berjalan kaki 10 minit ke masjid ini. Lihat peta di bawah. Sistem metro Paris agak kompleks sebab terlalu banyak laluan.

Masjid ini sangat besar, berdiri megah di simpang jalan. Terdapat sebuah taman dengan fountain di luarnya dan sebuah dataran di dalam kompleks masjid. Oleh kerana aku sampai di musim sejuk, tiada banyak aktiviti di luar bangunan. Aku yakin kalau tiba musim panas tempat ini akan hidup dengan aktiviti. Tempat wuduk dan tandas terletak di basement dan agak jauh dari solat. Kemudahan untuk muslimat disediakan berasingan.

Dewan solat yang elegant dengan karpet tebal

Sebuah taman dengan fountain di dalam kompleks Grand Mosque, Paris

Dataran atau piazza dengan fountain di dalam Grand Mosque, Paris

Di seberang jalan terdapat sebuah taman bunga awam yang dikenali sebagai Jardin des Plantes. Malangnya di musim sejuk semua bunga dah mati. Kalau datang musim bunga atau panas pemandangan tentu cantik dengan bunga-bungaan berbagai warna.

Terdapat sebuah taman botani berhadapan masjid

Taman botani Jardin des Plantes di Paris

Syiar Islam megah berdiri di kota Paris

Muzium botani Jardin des Plantes, Paris