3 hari 2 malam di belantara (Pos Betau, Pos Lenjang, Pos Titom) – Bhg 1

NOTA:

Catatan ini  mengenai program ziarah dakwah ke perkampungan orang asli di Kuala Lipis pada  bulan November 2016, anjuran AMAL 4×4, sebuah NGO Islam yang mana aku adalah ahlinya. Kami melawat Pos Betau, Pos Lenjang, Pos Titom di Kuala Lipis, Pahang. Catatan ini dipecahkan kpd 2 bahagian.

Part 1: KL – Ringlet – Pos Betau – Pos Lenjang

Kami bergerak dari port Amal 4×4 di Paya Jaras Sungai Buloh 10 malam  dengan 7 buah kenderaan pacuan 4 roda. 5 buah kenderaan lagi menunggu di Tol Rawang dan 7 buah lagi menanti di Tol Tapah.

Dari Tapah kami menuju ke Ringlet Cameron Highland. Jarak 60km itu seolah-olah 120 km kerana jalan berliku umpama ular dipalu. Kami diselimuti kegelapan malam (amboi bersastera pulak aku …) dari semua sudut  — kiri dan kanan dan atas dan bawah. Drebar saat itu ialah Haji Halim. Dia yang memandu menghayati sunyi dan gelap malam. Aku selaku co-pilot dan 2 orang penumpang di belakang di ayun mimpi indah. Aku dah tune Kool FM sejak dari KL lagi untuk menemani sepanjang perjalanan ini. Siaran itu hilang bilamana mendaki ke Ringlet diganti oleh Klasik FM. Apa pun tak kisah, asalkan keluar bunyi dari speaker Pajeroku membunuh rasa mengantuk. Bila semua siaran tak dapat dikesan, aku cucuk pendrive yang aku dah upload dengan pelbagai lagu dalam dan luar negara dan ayat-ayat Quran ke dalam port USB dalam keretaku.

Kami sampai di Ringlet jam 3 pagi dan bermalam di Masjid Annur. Kawasan parking kereta masjid itu agak sempit sebab terletak di puncak bukit dan jalan naik agak curam melalui kawasan perumahan. Cuaca sejuk menjunam turun sehingga 18 C dari 28 C semasa kami di Tapah.

Masjid Annur di pekan Ringlet, Cameron Highland.

Kami tidur sekejap di masjid itu sementara menanti azan Subuh berkumandang. Selesai solat Subuh ada satu kumpulan menyediakan sarapan dari bonet belakang Ford Ranger dan kami pun tumpang sekali. Roti dengan sardin dan kaya dan kopi panas 3 dalam 1.  Satu kumpulan budak U yang ikut serta sempat goreng mee dan masak nasi lemak menggunakan kemudahan dapur masjid. Apalagi tumpang sekakilah jawabnya. Bukan saja kami yang tumpang, yang lain pun serupa saja.

Antara 4×4 yang ikut serta

Aku dan pekan Ringlet di background. Sejuk tak gilerr.

Memunggah barang sumbangan di Masjid Annur di pekan Ringlet

Beratur untuk bergerak ke Pos Betau dari pekan Ringlet

Lebih kurang 20 kereta pacuan roda memenuhi ruang parking masjid pagi itu. Bukan semuanya dari KL / Selangor. Ada yang dari Ipoh dan utara.

Selepas sarapan dan mengisi petrol di stesen Shell berdekatan  kami berangkat ke Pos Betau. Pemanduan atas jalan bertar dari pekan Ringlet menuju ke Sungai Koyan sejauh 60 km adalah perjalanan biasa tanpa thrill  langsung. Pos Betau memang berdekatan dengan jalan utama Sg Koyan – Ringlet, rumah mereka pun tiada banyak beza dengan rumah orang Melayu di kampung pendalaman. Terdapat sebuah surau dibina kerajaan di sini. Surau Al Falah. Mengikut seorang penduduk Islam di sini (Maaf nama tak ingat walaupun dia ada sebut) aktiviti surau termasuk solat berjemaah lima waktu tak berapa nak hidup. Surau pun tidak dijaga sempurna. Tandas rosak. Rumput panjang. Ustaz yang ditugaskan KOA pun jarang datang.

Hj Halim memasuki Surau Al Falah yang tidak berapa berjaya, tidak seperti namanya – Al Falah.

Pelajar universiti tempatan diberi tugasan di Pos Betau, Kuala Lipis.

Sebuah rumah di Pos Betau, Kuala Lipis

Meninggalkan Pos Betau menuju Pos Lenjang ikut jalan dalam.

Di Pos Betau, pelajar UPM dan DRB Hicom University yang kami tolong angkut dengan powil kami menjalankan bancian dari rumah ke rumah. Aku difahamkan depa buat survey pasal pendidikan di kalangan masyarakat orang asli. DRB Hicom university? Mungkin hangpa tak pernah dengar nama universiti ni. Dimaafkan. Sebab aku pun tak pernah dengar hehe. Sebabnya universiti ini baru ditubuhkan. Nama penuhnya university automotif. Terletak di Shah Alam. Misinya melahirkan tenaga kerja terlatih untuk industri automotif tanah air iaitu Malaysiaku yang tercinta. Wow patriotiknya aku harini. (BTW jangan lupa turun BERSIH5.0 pada 19 November ni. Iklan sikit hehe.)

OK back to the trip. Tersasul sekejap tadi.

Dari Pos Betau kami ikut jalan dalam menuju Pos Lenjang. Jalan mashaallah macam naik kuda. 80% jalan tanah merah serselut. Naik bukit turun bukit. Kalau diamati sebahagian stretch memang jalan bertar yang sangat nipis yang mudah berlubang terutamanya bila hari hujan. Terpaksa membrek bila masuk lopak air sebab tak tahu kedalaman lopak. Kalau cetek OKlah. Ada yang dalam meyebabkan kereta senget dan tidak stabil. Aku terpaksa engage gear four-wheel demi keselamatan. Gear 4H sudah mencukupi utk terrain seperti ini. Pendakian pun tak securam mana.

3 jam kemudian kami sampai ke Pos Lenjang. Letih dan lesu. Dan lapar. Semua ada. Alhamdulillah tiada kereta yang tersangkut.

Team memasak diketuai Abang Bun dan Chor memulakan tugasan mereka di dewan sebelah padang bola. Menu hari ini ialah sup daging lembu dengan air asam dihidang bersama nasi panas. Aku melihat mereka menyediakan air asam. Tomato dan cili merah dihiris nipis kemudian digaul dengan kerisik, belacan, kicap dan garam. Bila dicicah dengan daging rebus, wow seperti dunia ana yang punya!!! Tapi sayang daging lembu agak liat. Kalau dibiar atas api setengah jam lagi, perfect!!! Tapi dalam keadaan begini — lapar dan tak banyak pilihan – semuanya bereh boh.  Di padang bola, pertandingan bolasepak antara kampung atau pos sedang berjalan, bermula dengan bola sepak wanita. Hujan renyai renyai mula turun dan semakin lebat. WAlaupun hujan turun, kami terpaksa mengangkat air dalam baldi untuk tujuan memasak dari anak sungai berhampiran. Tiada air paip dalam dewan itu, walaupun paip ada.

Kebetulan ada pertandingan bolasepak penduduk kampung pada hari ketibaan kami di Pos Lenjang.

Menu tengahari kami ialah air asam dan sup daging dimakan dengan nasi putih. Dap dap dap, kata Zara.

Budak perempuan sama naik dengan budak lelaki main bola sepak di Pos Lenjang.

Makanan untuk orang kampung kami bungkus dalam plastik dan mereka beratur untuk mengambilnya. Setiap set makanan mereka mengandungi nasi putih, sup daging dan air asam. Nasi tidak dicampur dengan sup dan air asam. Habis hampir 200 pek makanan tengahari diedarkan. Untung bisnes hari ini hehe. Memang betul makanan dan sukan alat perpaduan. Macam itulah menu kami bila masuk kampung orang asli. Satu menu utama, satu sayur dan nasi putih. Semasa di Pos Tuel GuaMusang awal tahun ini, Abang Bun masak kari ayam dengan ubi kentang. Rahsia makan sedap (bukan masak sedap) ialah makan bila lapar dan makanan itu sedikit. Insyallah memang sedap dan licin. Makanan seperti itu memang mewah untuk orang asli yang rata rata makan ubi kayu rebus ganti nasi jika kehabisan beras. Diet mereka memang sihat sebab banyak fiber. Diet ala palaeolithic gitu.. Macam cavemen di zaman batu. Orang bandarlah seperti kami yang merosakkan gaya hidup anak anak mereka dengan memperkenalkan mee segera, Coke, kicap dan jajan dalam diet mereka. Sebab itu warga emas di kalangan mereka masih nampak muda, kuat dan sihat berbanding orang pencen di KL.

Hujan mula turun. Permainan bolasepak liga pos-pos sekitar terus berlangsung dalam hujan. Budak budak lelaki dan perempuan sama naik.  Lepas makan dan berkemas kami bergerak ke Pos Titom dan akan bermalam di tepi sungai di sana.

Tunggu posting berikutnya. Part 2 coming soon.

This entry was posted in Offroad 4x4, Travel and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *